Ţine-te bine! Bucureştiul urmează să fie cotropit de turişti străini!
Şi nu glumesc deloc, acesta fiind un articol utilitar de importanţă capitală pentru… capitală.
Fiind încă departe de volumele uriaşe de turişti care fac oraşe precum Amsterdam, să declare că vor face tot ceeea ce le stă în putinţă pentru a descuraja vizitatorii, pentru Bucureşti, potenţiala creştere a turismului este o veste excelentă, din care vom avea toţi de câştigat.
Perspectiva asta vine pe un trend ascendent pe care cred că l-a remarcat orice bucureştean care trece prin zona centrală din când în când, în special în zilele de weekend. Numărul turiştilor este, de câţiva ani, din ce în ce mai mare. Pe această observaţie s-a bazat şi proiectul Experience Bucharest care a avut loc la mijlocul lunii mai. Mai concret organizatorii, în frunte cu Tudor Maxim, au observat trendul acum mai bine de un an şi, pornind de la el, s-au întrebat ce e de făcut. Da, sunt mai mulţi turişti străini, dar nu e ca şi cum capacitatea furnizorilor locali de servicii turistice ar fi depăşită. Hotelurile nu sunt pline, restaurantele nu sunt pline, străzile nu sunt plne şi, chiar dacă ar fi, mai este încă loc de noi afaceri în acest domeniu.
Prin urmare, ce e de făcut?!
Ccomplet ne-româneşte, s-au gândit că, în loc să aştepte să facă “oficialităţile” ceva, un brand, o campanie, o promovare, ceva, orice… mai bine facem noi. Adică ei, mai exact oamenii implicaţi în mod direct în turismul bucureştean, cei care vor profita în mod direct şi imediat de potenţialii vizitatori ai oraşului.
Aşa că au pus mână de la mână: camere de hotel, mese la restaurant, experienţe, beri, mâncare, muzică, bani şi timp. Mult timp investit voluntar pentru a crea un super eveniment la care au adunat peste 100 dintre cei mai valoroşi “influenceri online” din lume. De peste tot din lume! Am cunoscut acolo oameni din SUA, din Japonia, din întreaga Europă. Oameni atraşi de ideea de a experimenta timp de câteva zile un oraş cu super-potenţial. Oameni care apoi şi-au povestit experienţele pe bloguri, vloguri, reţele sociale şi tot felul de alte canale prin care vorbesc unui public de zeci de milioane de turişti dornici de inspiraţie.
Să nu mă întrebi ce am căutat eu printre ei, pentru că nu corespund nici unuia dintre criteriile de selecţie, în afară de faptul că iubesc oraşul şi, aşa cum zic mereu, e important ca noi, locuitorii lui să-l iubim întâi de toate cu tot sufletul, pentru a avea şanse ca turiştii să-l placă cât de cât.
Volunarii din proiectul Experience Bucharest au lucrat timp de un an pentru a pune cap la cap resursele oferite de oamenii pe care i-au convins că împreună pot avea un impact cu adevărat semnificativ pe termen lung. Şi au reuşit! Au convins suficient de mulţi pentru a crea o experienţă completă şi profesionistă. Apoi au reuşit să convingă nume mari ale online-ului mondial să se alăture proiectului, să experimenteze oraşul şi povestească mai departe despre el. Au făcut-o prin texte, prin imagini, prin filme şi în primul rând printr-o energie formidabilă pe cre am simţit-o cât am avut ocazia să le fiu alături pe parcursul celor câteva zile. Nu îţi voi povesti tot ceea ce s-a întâmplat acolo pentru că, odată petrecute evenimentele, doar lauda cu amintiri mai rămâne. Aşa că îţi voi spune doar despre două descoperiri pe care le-am făcut.
Bucharest Outcast Tour
Într-una dintre zile am făcut un tur pietonal alături de Sergiu de la Bucharest Urban Adventures. A fost un traseu atipic pe care l-am ales dintre celelalte propuneri din cadrul Experience Bucharest, tocmai pentru că promitea să fie altfel. Traseul se desfăşoară de-a lungul poveştii lui Sergiu, un fost copil al străzii. Povestea începe din faţa Teatrului Naţional, de pe iarba pe care îşi petrecea cea mai mare parte a timpului atunci când “locuia” acolo. Continuă apoi cu provocările vieţii unui copil al străzii, şerpuind printre clădirile vechi şi noi din perimetrul Piaţa Universităţii – Piaţa Unirii şi se încheie la Asociaţia Parada, undeva în apropiere de lumînările, încă aprinse, de la Colectiv. Pentru Sergiu, locul acesta a reprezentat finalul unui drum şi începutul unuia nou, care l-a aşezat o direcţie pe care acum o apreciază că fiind o viaţă bună, cu perspective de mai bine. Sper să am ocazia să-ţi spun mai pe îndelete povestea Asociaţiei Parada, pentru că, atât cât am aflat până acum, impactul lor este formidabil. Dacă vrei să explorezi turul, îl găseşti aici.
Muzeul Recordurilor Româneşti
Într-o altă zi am descoperit un muzeu secret. Am făcut şi o transmisie live pe Facebook, atunci, sub imboldul experienţei ameţitoare pe care am trăit-o. L-am numit muzeu secret pentru că auizisem anterior de existenţa proiectului, însă nu-l dibuisem, el nefiind încă deschis publicului. Nici acum nu e chiar deschis, dar e vizitabil. Sună mai complicat decât e în realitate, oamenii fiind super deschişi şi dornici să-şi împartă povestea cu cei interesaţi. Numele lui este Muzeul Recordurilor Româneşti şi găzduieşte mai multe colecţii care au fost incluse în această companie selectă a recordurilor mondiale. În prezent sunt vizitabile două colecţii: cea mai mare colecţie de tirbuşoane şi cea mai mare colecţie de fiare de călcat. Urmează şi altele.
Mai mult decât orice alt muzeu, vizitarea acestuia este impresionantă. În funcţie de interesul personal, atunci când auzi de cea mai mare colecţie de tirbuşoane, de exemplu, îţi imaginezi că sunt… multe. Însă cât de multe sunt… crede-mă… este imposibil de imaginat. Este unul dintre puţinele locuri în care realitatea bate imaginaţia. Iar numărul nu e cel mai impresionant aspect, diversitatea este cea care, pur şi simplu, te lasă fără cuvinte. Voi reveni sigur cu povestea acestui loc, aşa că, rămâi pe frecvenţă.
Experience Bucharest îşi doreşte să devină un eveniment recurent şi sper din toată inima să se întâmple asta. De altfel, după succesul acestei prime ediţii, sunt absolut convins că se va organiza şi anul viitor şi că va fi şi mai grozav. Milioane şi milioane de oameni din toată lumea au aflat că Bucureştiul este următoarea lor destinaţie, datorită unor oameni care au decis că trebuie să se ajute singuri. Chapeau!