Aseară am participat cu bucurie și curiozitate la deschiderea ediției cu numărul 22 a Festivalului de Film Francez. Prima proiecție a fost Madame Hyde, realizat anul trecut de Serge Bozon. O poveste fantastică amestecată într-o realitate educațională de o actualitate zdrobitoare, cu un final complet neașteptat, film pe care ți-l recomand din toată inima. Mi-a plăcut atât de mult, încât am pomenit-o pe Madam Champignion, profa de franceză din școală, căreia îi datorez plăcerea de a învăța franceza :), pe care credeam că am și uitat-o între timp.
Te las mai jos cu câteva informații despre festivalul care va avea loc până pe 6 mai și te încurajez să alegi din program cel puțin un film pe care să-l vezi in minunatul cinema Elvira Popescu de la Institutul Francez.
Inspirat de întreaga simbolistică a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – Fiţi realişti, cereţi imposibilul! -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primăvara, care devine anotimpul său oficial, împrospătându-şi şi regândindu-şi secţiunile deja binecunoscute.
Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutații intelectuale şi sociale în Franţa şi, prin ricoşeu, în toata Europa occidentală, FFF propune un Focus Mai 68. Filme de ficţiune importante (ca de exemplu MILOU EN MAI/MILOU ÎN MAI de Louis Malle) precum şi documentare inedite în România (MOURIR À 30 ANS/SĂ MORI LA 30 DE ANI de Romain Goupil sau celebrul LE FOND DE L’AIR EST ROUGE/REVOLUŢIA PLUTEŞTE ÎN AERde Chris Marker) vor ajuta publicul român, care nu cunoaşte prea multe despre aceste evenimente, să le înţeleagă mai bine contextul şi mizele.
Nu mai puţin rebelă, secţiunea Competiţie propune 6 filme – de debut sau a doua creaţie – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrăzneala, impertinenţa chiar, dar şi poezia. Publicul este cel care face jocurile acestei secţiuni – el va cântări, va vota şi va premia filmul preferat. Acestuia i se va decerna « Premiul publicului TV5MONDE », care constă într-un ajutor financiar național pentru operatorul care va distribui filmul în cinematografele din România. Pe de altă parte, FFF va acorda mai mult spaţiu discuţiilor pe fond – mai mulţi tineri regizori şi actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile şi demersurile lor artistice (Marine Francen, regizoarea filmului LE SEMEUR/SEMINŢE – 24-27 aprilie, Bucureşti; Vincent Macaigne, regizorul peliculei POUR LE RÉCONFORT/CONFORT ŞI CONSOLARE, Bucureşti; Mona Walravens, actriţă în COMME DES GARÇONS/ECHIPA DE FETE de Julien Hallard, 3-6 mai, Cluj şi Timişoara).
Cu privirea sa pătrunzătoare, Săptămâna Cahiers du cinéma, realizată în colaborare cu cea mai importantă revistă de film din Franţa, se apleacă asupra relaţiei ambigue pe care opera filmată o întreţine cu teatrul. Prieten vechi al Festivalului Filmului Francez din România, Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinéma şi autorul selecţiei acestui program, explorează jocul între „a fi” şi „a părea” în viaţa de zi cu zi, pe scenă şi în film, dar şi limitele, complicităţile şi divergenţele între realitate, teatru şi marele ecran.
În acelaşi spirit analitic şi contestatar, Panorama expune câteva din cele mai bune creaţii cinematografice franceze de ultimă oră, filme care s-au impus atât în sălile de cinema cât şi în marile festivaluri internaţionale. După cum este şi cazul lui JUSQU’À LA GARDE/CUSTODIA de Xavier Legrand (2017), filmul care va închide, la București, cea de a 22-a ediţie a Festivalului Filmului Francez, şi care a fost distins, în 2017, atât cu Leul de argint pentru cel mai bun regizor la „Mostra”, Festivalul de film de la Veneţia, cât şi cu Premiul publicului la Festivalul de la San Sebastian. Pelicula surprinde existenţa unei familii ai cărei membri se sfâşie între ei din cauza procedurilor legale de acordare a custodiei fiului unic, arătând, ca într-o oglindă, imaginea unei societăţi în pragul exploziei, sufocată de propriile convenţii şi laşităţi (2 mai, ora 21.00, Cinema Elvire Popesco).
Toate filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.
Tarif întreg : 15 RON /Carnet de 5 bilete: 60 RON
Tarif redus*: 10 RON / Carnet de 5 bilete*: 35 RON
Tarif super redus**: 5 RON / Tarif adult + copil***: 15 RON
*studenți, pensionari, abonați ai mediatecii. Carnetele de 5 bilete sunt valabile 3 luni.
**copii sub 14 ani
***valabil la toate proiecțiile
Puteți beneficia de tariful redus la prezentarea unei legitimații valabile.
Biletele pot fi achiziţionate de la casa Sălii Elvire Popesco, cu o oră înainte de fiecare proiecţie, de la Librăria Kyralinab sau din reţeaua de librării Humanitas si de pe elvirepopesco.ro (eventbook.ro).