Ateliere Educationale la Muzeul National de Geologie

octombrie 6, 2015 în GÂNDURI de Alex

Mă întreb cum am privi lumea în care trăim dacă am spune că azi este data de 7 Octombrie 152.015. Sau chiar mai mult 7 Octombrie 2.432.015. Cum ne-am percepe valoarea personală momentană dacă am conştientiza că trăim într-o clipă dintr-o istorie de milioane de ani sau de zeci de mii de ani şi nu doar de 2015 cum avem tendinţa deseori să credem. Trăim cu impresia că totul se petrece acum, în anii aceştia, în generaţia noastră, hai cel mult în secolul nostru. Totul se întâmplă acum şi aici, în jurul meu, prin urmare tot ceea ce contează sunt eu, acum.

În articolul dedicat Bisericii Bucur făcusem un calcul simplu din care rezulta că istoria asta „pe sărite” pe care obişnuim să o luăm de bună duce la un minus pe invetar de 200.000 de zile doar în ultimii 555 de ani. Păi dacă ar fi să ne gândim la ultimii 70.000 de ani din care documentele ne permit să „vedem” doar o fărâmă, numărul clipelor în care umanitatea a creat, simţit, trăit… ar depăşi pragul de la care numerele îşi pierd relevanţa concretă şi rămân doar numere.

Ce am eu cu istoria? Am o convingere personală că în lipsa cunoaşterii trecutului nu avem cum să ne înţelegem corect prezentul, iar asta ne lasă viitorul în bătaia vântului. Se scriu sute de mii de pagini tipărite şi virtuale zilnic despre ziua de azi. Un număr similar este utilizat pentru a scrie istoria secolului XX, în timp ce un număr probabil mai mic este folosit pentru a scrie istoria renaşterii, şi mai mic pe cea medievală şi antică. De preistorie ce să mai zic!? Probabil că sunt scrise mai puţine pagini decât sunt în tirajul anual al unui cotidian naţional, cu tot cu fata de la pagină 5. Asta în condiţiile în care aceea perioadă catalogată drept pre-istorie este de 1000 de ori mai lungă decât toate celelalte perioade istorice la un loc. Adică pre-istoria este de 1000 de ori mai mare decât istoria, iar dacă istoria este importantă, păi pre-istoria ar trebui să fie de 1000 de ori mai importantă chiar dacă prin numele ei este lăsată în afara istoriei. Hai măcar de 100 de ori, bine hai măcar de 10, deşi chiar şi dacă ar fi la fel de importantă tot ar fi bine.

Cu ce i-ar ajuta pe cei mici să înveţe despre preistorie? Hai să alegem un singur subiect important, apariţia şi devenirea speciei umane în forma actuală. Dacă cel mai mic descoperă evoluţia omului la lectia de preistorie, atunci la ora de religie, îi cere profesoarei să-i clarifice povestea lui Adam şi a Evei. Iar dintr-o astfel de discuţie ar putea ieşi un proces de învăţare cu adevărat valoros despre o istorie a religiilor care să-i ghideze primii paşi spre înţelegerea fenomenul religios în adevărata lui complexitate ceea ce, mai departe, l-ar ajuta să rămână prieten şi cu Ianos şi cu Iţic şi cu Ismail.

Uite de asta am sărit eu în sus de bucurie când am aflat de atelierele cu teme preistorice desfăşurate la Muzeul Naţional de Geologie şi tot de asta îţi zic şi ţie să ştii şi să-i duci pe cei mici dacă eşti în asentimentul gândurilor mele de mai sus. Este vorba de 3 ateliere care se vor desfăşura în următoarele luni. Mai jos găseşti câteva detalii despre fiecare, iar la final sursa pe care îţi recomand să o urmăreşti pentru noutăţi.

Preistoria pe Înţelesul Copiilor

  • Durata: 1 ora
  • Vârsta: 5-7 ani
  • Grupa: minim 10 – maxim 20 copii
  • Părinţii nu au acces
  • Preţ: 20 ron
  • Planificare: o miercuri în fiecare lună din octombrie până în mai, începând cu ora 11:00 sau 15:00 în funcţie de calendar
  • Teme:
    • 07 octombrie 2015 – Start viaţă!
    • 04 noiembrie – Desprinderea de apă.
    • 09 decembrie – Sânge cald climă rece.
    • 20 ianuarie 2016 – Atac,apărare sau fugă ?!
    • 03 februarie – Respiraţie şi înot.
    • 02 martie – Aripi cu degete.
    • 06 aprilie – Mamifererele domină pământul
    • 18 mai – Apariţia omului

Învăţăm să modelăm – Animale Preistorice

  • Durata: 1 oră
  • Vârsta: 7-9 ani
  • Grupa: maxim 15 copii
  • Părinţii nu au acces
  • Preţ: 20 ron
  • Planificare: o vineri în fiecare lună din octombrie până în mai, începând cu ora 15:00
  • Teme:
    • 14 octombrie 2015 – Branhii afară din apă
    • 11 noiembrie – Ouă pe uscat
    • 10 decembrie – Giganţi în adâncuri
    • 27 ianuarie 2016 – Zig zag cu plăci şi ţepi
    • 10 februarie – Feţe încornorate
    • 09 martie – Şopârle planoare
    • 13 aprilie – Coarne teribile
    • 25 mai – Felină cu dinţi de sabie

 Cum să construieşti un dinozaur?

  • Durata: 1 oră
  • Vârsta: 7-10 ani
  • Grupa: minim 5 – maxim 10 copii
  • Părinţii nu au acces
  • Module: fiecare temă este acoperită în două module, participarea fiind obligatorie la ambele module
  • Preţ: 100 ron / modul – conţine două sesiuni
  • Planificare 2 zile pe lună în săptămâni consecutive în octombrie şi noiembrie şi din februarie până în mai, începând cu ora 15:00
  • Pentru detaliile legate de calendar urmează link-ul de mai jos

Toate informaţiile le găseşti aici, pe site la Muzeul Naţional de Geologie și, mereu actualizate, aici, pe blogul programelor. Mai multe detalii şi înscrieri se fac la 031.438.17.44 int.123 unde poţi vorbi cu coordonatoarele programelor, artistele lastice Lidia Tănase şi Ramona Visalom.

 

 

Ți-a plăcut? Spune și altora: